Datagedreven marketing

Podiumhuizen
Digitale basisinfrastructuur

Cultuurconnect wil communicatiemedewerkers helpen met hun digitale marketing door de resultaten hiervan goed te meten, snel en duidelijk weer te geven, en op basis van die data hun strategie te verbeteren. Het gebruik van data is onmisbaar in een gefundeerde marketingstrategie om publiek te bereiken en betrekken.

Het project

De nood aan datagedreven marketing kwam naar boven in ons onderzoek rond de innovatieagenda van Cultuurconnect. 129 cultuurprofessionals stemden via een online poll voor de digitale uitdagingen waarmee Cultuurconnect de komende twee jaar aan de slag gaat om podiumhuizen te ondersteunen.

Communicatiemedewerkers en programmatoren blijken niet altijd een duidelijke strategie te hebben voor marketingacties en meten de impact hiervan op ticketverkoop niet altijd goed. Hierdoor gaat veel energie en tijd verloren omdat wordt gecommuniceerd via tal van kanalen zonder duidelijk te weten wat goed werkt. Er wordt vaak op buikgevoel gecommuniceerd zonder zich te baseren op duidelijke data en dus zonder duidelijke aanwijzingen over hoe de digitale marketing kan worden verbeterd. 

Met ons onderzoek willen we nagaan hoe we de medewerkers van de cultuurhuizen kunnen helpen om de resultaten van hun marketingacties beter te meten en direct te linken aan ticketverkoop, de resultaten snel en duidelijk weer te geven en op basis van data hun strategie te verbeteren.

Denk mee!

We richten een nieuwe werkgroep datagedreven marketing op om samen op zoek gaan naar een oplossing. Deze werkgroep komt voor het eerst samen in september. We komen een viertal keer per jaar samen in Gent of Brussel. Ben jij een programmator of communicatiemedewerker en denk je hier graag mee over na?

Ja, ik stel me kandidaat

Wat willen we bereiken?

We onderzoeken wat de vereisten zijn voor een digitale oplossing die cultuurhuizen kan helpen om: 

  • een actueel en visueel overzicht te bekomen van hun marketingacties en ticketverkoop;
  • deze resultaten te vergelijken met andere cultuurhuizen;
  • een beter inzicht te krijgen in wie hun publiek is en welke kanalen het best werken voor de verschillende doelgroepen;
  • hun acties in te bedden in een gerichte marketingstrategie (kanalen en doelgroep)
  • betere resultaten te bekomen door advies, dat mogelijk automatisch gegenereerd wordt door artificiële intelligentie (AI).

Plan van aanpak

In juni denken we in cocreatie met communicatiemedewerkers en programmatoren van cultuurhuizen na over wat een mogelijke oplossing kan zijn (ideation fase) en aan welke minimale vereisten deze oplossing moet voldoen. Ook de bestaande datastromen en systemen worden in kaart gebracht. Tijdens de zomermaanden maken we een eerste prototype, dat we dit najaar gedurende een aantal maanden testen met 3 of 4 cultuurhuizen.

Heb je vragen of graag meer informatie?

Cultuurconnect_Paulien Coppens
Paulien Coppens
Innovatiemanager