Jaaroverzicht: wat betekenden onze diensten voor jouw podiumhuis in 2023?

We maakten een overzicht van de belangrijkste cijfers en gebeurtenissen van de Cultuurconnect-diensten en innovatieve projecten voor podiumhuizen in 2023. Blik samen met ons terug!

Digitaal Podium

Met Digitaal Podium bouwt Cultuurconnect een gedeeld ticketingsysteem uit op maat van
podiumhuizen in Vlaanderen en Brussel. Sinds begin 2023 stapten 20 podiumhuizen van de 3 pilootgroepen Zuidwest, Gent en Zender over op Tixly.

De grote uitdagingen voor Digitaal Podium in 2023 waren:
◆ de huizen van 3 pilootgroepen ‘live’ zetten op het nieuwe ticketingsysteem;
◆ de vernieuwingsprojecten realiseren, zoals bv. het regioproject Kinderstreken (Zender) en het CRM-traject;
◆ het evaluatietraject opstarten en begeleiden.

podiumhuizen maken gebruik van gedeeld ticketingsysteem
vernieuwingstrajecten in 2023
opleidingen en webinars

Livestreaming

Na een lagere participatiegraad in 2022 merken we dat het aantal deelnemende cultuurpartners terug stijgt. De livestreamdienst wordt gesmaakt omwille van de maatschappelijke relevantie, kent een hoge tevredenheid bij alle deelnemende partners en heeft een positieve impact op ons groeiend netwerk met podiumhuizen. We lanceren binnenkort het livestreamaanbod voor 2024-2025 en plannen minimaal nog één nieuw livestreamseizoen.

cultuurhuizen en cultuurpartners werkten mee
zorgcentra lieten bewoners en patiënten meegenieten
livestreams van voorstellingen in zorgcentra

Voor De Show

Bij de start van het schooljaar 2023-2024 verwelkomden we 9 nieuwe cultuurhuizen. Zo telt de Voor De Show-familie al 50 leden. Het digitale theaterspel werd volop gespeeld en kende bijna een verdubbeling van het aantal spelmomenten en van het aantal basisscholen dat deelnam.

Op vraag van heel wat cultuurhuizen gingen we in 2023 samen met de Werkgroep Voor De Show aan de slag om het spel toegankelijk te maken voor het buitengewoon onderwijs. Testcases in verschillende klassen en types wezen uit dat Voor De Show ook een doeltreffend hulpmiddel is om de leerlingen van het buitengewoon lager onderwijs en buitengewoon secundair onderwijs (eerste graad) klaar te stomen voor een theateruitstap. In 2024 maken we werk van een innovatietraject om Voor De Show ook toegankelijk te maken voor het kleuteronderwijs.

cultuurhuizen zijn ingetekend
spelmomenten in de klas
verschillende basisscholen

[Jouw stad] Leest

Sinds 2020 vormen Leuven Leest, Antwerpen Leest, Brugge Leest en Gent Leest vier bruisende lokale leescommunity’s die alles samenbrengen wat met lezen, literatuur en tekstplezier te maken heeft. In 2023 besliste ook Oostende haar eigen lokale leescommunity op te starten. Zij zijn gestart met de voorbereiding van de lancering van Oostende Leest eind mei 2024.

Deze 5 steden samen activeren hun stadslezers die ondertussen al ruim 5.500 persoonlijke leestips met de rest van hun stad deelden, een groei van 20% ten opzichte van het jaar voordien. De steden bereiken een veelvoud aan gewone liefhebbers op hun sites en sociale media en zeker ook op hun activiteiten.

💡 Lopende innovatieprojecten

Videomarketing

Via dit onderzoeksproject wil Cultuurconnect cultuur- en gemeenschapscentra ondersteunen om een trouw én nieuw publiek te bereiken door korte video’s over podiumvoorstellingen te verspreiden. Na een testcase met cultuurtuin WAAS, werd een onderzoekstraject naar mogelijke businessmodellen voortgezet in 2023. We botsten op een aantal grotere uitdagingen wat betreft de creatie van video en het integreren van video in een duurzame marketingstrategie. Daarom richtten we de werkgroep Vidomarketing op om samen met de podiumsector videoproductie te stimuleren en te komen tot een duurzame communicatiestrategie.

Talkpoeder

Cultuurconnect onderzoekt samen met bibliotheken en podiumhuizen de mogelijkheden rond online lezingen en talks. Talkpoeder biedt stof tot nadenken. Dit project is ontstaan uit een onderzoek naar digitale voorstellingen en de interesse van het publiek voor dit aanbod. Zo bleek dat lezingen, debatten en literaire voorstellingen vaak de eerste stap waren van buitenlandse podiumhuizen die zich waagden aan een digitaal aanbod.

De werkgroep Talkpoeder zal 6 lezingen, debatten en online talks organiseren in 2024 en 2025. We experimenteren met verschillende onderwerpen, sprekers, prijszettingen en interactieve formats voor de online events en we bestuderen hoe het publiek hierop reageert.

Digital on stage

Digital on stage focust op voorstellingen in het podiumhuis met publiek dat ter plekke aanwezig is en waarbij de makers gebruikmaken van digitale middelen zoals AR, VR, AI en robotica. Heel wat programmatoren zijn benieuwd naar dit nieuwe genre voorstellingen en of ze geschikt zouden zijn om in hun cultuurcentrum te brengen. Maar er bestaat nog wat koudwatervrees.

Met een nieuw netwerk van Europese podiumhuizen die interesse hebben in digitale podiumvoorstellingen, diende Cultuurconnect een nieuw projectvoorstel in bij Creative Europe. We gaan met de partners op zoek naar geschikte podiumvoorstellingen die klaar zijn om door Europa te toeren. We willen ook beginnende digitale podiumkunstenaars ondersteunen met residenties in de deelnemende landen en alle opgedane kennis delen. De beslissing over dit nieuwe voorstel valt in augustus 2024.

Lees meer over onze projecten in de innovatieagenda van podiumhuizen

Meer lezen?

We maakten ook een handig jaaroverzicht voor de bibliotheekdiensten.

Of blader door het voortgangsrapport van Cultuurconnect voor een uitgebreid overzicht van de belangrijkste cijfers en gebeurtenissen in 2023. Veel leesplezier!

Naar het voortgangsrapport 2023