IBL in bib Bredene: Inger Vermeersch aan het woord
Aanpassen aan het nieuwe IBL loopt in bib Bredene relatief vlot. Ze verdelen het werk en klanten worden actief aangespoord om een aanvraag zelf te plaatsen. Bibliothecaris Inger Vermeersch vertelt hoe ze in bib Bredene omgaan met IBL en geeft daarbij graag enkele tips aan collega-bibliotheken.
Een logisch vervolg op onze IBL-werkwijze
Inger: “Vóór de invoering van het nieuwe IBL verwezen wij gebruikers al door naar buurtbibliotheken. Voor de kostprijs, voor het milieu en omdat de lener sneller geholpen is. De kostprijs hadden we al verhoogd naar € 3, en dat heeft geholpen: alleen mensen die het écht nodig hadden, plaatsten nog een aanvraag.”
“Eén collega was als IBL-verantwoordelijke het aanspreekpunt voor de andere collega’s. Zij behield het overzicht. De rest van het werk verdeelden we onder alle collega’s. Iedereen aan de balie kon bij ons een aanvraag plaatsen voor een klant. En iedereen kon ook antwoorden op vragen van klanten over IBL. Daardoor was het nieuwe IBL voor ons eigenlijk een goede zaak en een logisch vervolg op onze IBL-werkwijze. De vernieuwing werd vlot opgenomen door het hele team.”
Voordelen voor ons publiek
Inger: “Wij bieden met het nieuwe IBL echt een goede service aan onze klanten: 24/24 kunnen ze zelf aanvragen plaatsen. Wie op zoek is naar een boek en dit via IBL aanvraagt, ziet meteen de kostprijs en krijgt tijdens de behandeling van de aanvraag ook updates via mail. Zo weet de lener altijd wat de status van een aanvraag is.”
“Ook het verlengen gaat makkelijker. Vroeger kreeg de ophaalbibliotheek heel veel attenderingen en een boek moest je in beide bibs verlengen. Nu kan de klant zelf verlengen met het Mijn Bibliotheek-profiel. Die leent een boek gewoon volgens de voorwaarden van de eigen bibliotheek. Dat is duidelijk en gemakkelijk.”
“Om de zelfredzaamheid en digitale vaardigheid bij het publiek te stimuleren, doen wij zelf geen aanvragen meer. We begeleiden leners wel bij het plaatsen van een aanvraag, net zoals we hen begeleiden bij het registreren op Mijn Bibliotheek. Zo helpen we mensen digitaal sterker worden in de vertrouwde omgeving van de bib en het bespaart ons werk. Win-win!”
Het werk verdelen
Inger: “Alle collega’s kunnen bij ons IBL-aanvragen afhandelen: bonnetje met adres printen, labelen, omlabelen ... Het is een deel van de balieroutine. Alles ligt klaar aan de balie, ook de tags, en ook het verzenden gebeurt meteen aan de balie. Wij waren dat hier al gewoon om IBL-verzendingen ertussen te nemen, dat is goed te doen. En het proces is nog verbeterd, je moet een IBL bijvoorbeeld niet meer uitlenen aan de andere bib. Dus dat loopt allemaal vlot.”
Een echte IBL-verantwoordelijke is eigenlijk niet meer nodig. Onze “oude” IBL-verantwoordelijke blijft alles opvolgen. Maar nu heeft ze tijd om daarbij een stuk collectie te doen, iets wat ze altijd al graag wou.
Duurzaamheid en regiosamenwerking
Inger: “Wij selecteren de aanvragen strikt op regio en provincie, zodat een aangevraagd boek niet van te ver moet komen. Dat is niet alleen goed vanuit duurzaamheidsperspectief, maar ook voor de regiosamenwerking. Een aanvraag van buiten de provincie behandelen we pas de volgende dag.”
“We proberen vooral te denken vanuit het grotere geheel. We zullen bij een aanvraag door een klant eerst kijken of we een doorverwijzing naar een andere bib uit de buurt kunnen doen. Daarmee is de klant snel geholpen en zo ontdekt hij ook eens een andere bibliotheek. Die klant komt wel terug, daar maken we ons geen zorgen over. We moeten samenwerken als bibliotheken, we zijn geen concurrenten."
"Zoekt een klant niet titelspecifiek, dan denken we mee na of er andere boeken uit onze collectie voldoen aan de vraag. Klanten appreciëren dit. En zo is en blijft IBL een “last resort” in de totale dienstverlening van de bib.”
Keep calm and check je kastlijst
Inger: “Wij openen onze kastlijst pas om 10u. Dan zijn er al wat aanvragen weg, maar daar blijven we rustig onder. Onze balans zit goed. Ik maak me daar niet teveel zorgen over en ik laat het een beetje los. Het heeft geen zin om te blijven vergelijken met de oude gang van zaken. Als iedereen omgaat met IBL volgens de afspraken, dan komt dat wel goed.”
Nieuw: IBL enkel op aanwezig werken
Vanaf 4 oktober wordt een IBL-reservering enkel nog bevestigd bij het scannen van aanwezige werken en niet meer bij werken die ingeleverd worden. Onbedoelde bevestigingen en problemen met omlabelen zullen daarmee opgelost worden.
“Het nieuwe IBL, de overstap naar Wise, online inschrijven … Dit zijn allemaal veranderingen die een grote impact hebben op onze werking. Wij nemen altijd onze tijd om te bekijken wat een vernieuwing voor onze bib betekent. Maar we vinden altijd onze weg, al duurt het soms wel even voordat iedereen het onder de knie heeft. Het wekelijks overleg gebruik ik om zaken uit te leggen, te tonen en te herhalen. We blijven vooral rustig, met geduld en vertrouwen.”