Inzicht krijgen in (jouw) interbibliothecair leensysteem (IBL)
Bij de analyse van de cijfers van het voorgaande IBL-jaar zagen we dat het systeem in balans is, maar enkele bibliotheken bevinden zich aan de uiteinden. Daarom zaten we eind maart met 7 uitersten - Brugge, Gent, Leuven, Hasselt, Kortrijk, Antwerpen & Beveren - binnen het vernieuwde IBL rond de tafel met als doel: hoe krijgen we IBL meer in balans voor iedereen.
Wat is IBL nu alweer?
Met interbibliothecair leenverkeer, of IBL, kan een lener een materiaal tegen betaling laten overkomen uit een andere bibliotheek om deze vervolgens in de eigen bibliotheek te ontlenen. De lener vraagt een IBL-anvraag aan in zijn/haar/hun lokale bibliotheek, of kan zelf een IBL-aanvraag plaatsen via de publiekscatalogus op de bibliotheekwebsite sinds de vernieuwing van het IBL. Deze vernieuwde IBL-werking werd gelanceerd in april 2022 (proefjaar) en is een onderdeel van het dienstenmodel. De vernieuwing van de bibliotheekdiensten, het dienstenmodel, stelde voorop dat de volledige online dienstverlening vernieuwen noodzakelijk was om te blijven voldoen aan de noden van de hedendaagse bibliotheekgebruiker.
Wat maakt het uniek?
IBL is gebaseerd op een solidariteitsprincipe. Alle leverende bibliotheek worden vergoed voor hun werk door de aanvragende bibliotheken. Idealiter streeft elke bibliotheek naar een balans zodat ze evenveel leveren als leners aanvragen.
3 belangrijke factoren
Uit het gesprek met de 7 bibliotheken kwamen 3 belangrijke factoren naar boven:
- collectie
- gebruiker
- kostprijs
Het beter begrijpen van deze factoren geeft handvatten om bij te sturen, beleidskeuzes te maken en die gemaakte keuzes te verantwoorden en te staven aan de lokale besturen.
Belangrijke conclusies
Als bibliotheek kan je door gerichte maatregelen in:
- collectie: uitbreiden, behouden, onderhouden en/of beperken
- gebruikers: leer jouw IBL-leners kennen
- prijs: verhogen, diversifiëren en/of verlagen
IBL voor jouw specifieke context optimaliseren. Door strategische keuzes te maken kan je een efficiëntere, kosteneffectieve en toegankelijke IBL-dienst verlenen, wat zowel de tevredenheid van de gebruikers als de gehele effectiviteit van jouw bibliotheekdiensten ten goede zal komen. Vind een rechtvaardig evenwicht tussen aanbod, kostenefficiëntie en gebruiksvriendelijkheid binnen jouw context.
Meer lezen?
Op het leerplatform verzamelden we alle inzichten en beantwoorden we enkele belangrijke vragen.