IBL in bib Dendermonde: Frederik Van Lerberghe aan het woord
In bib Dendermonde maakten ze vlot de overstap naar het nieuwe IBL: al voor de overstap werkten ze met kastlijsten, een meerwaarde binnen hun regiosamenwerking. Frederik Van Lerberghe vertelt hoe ze dat aanpakken binnen regioverband Dijk92 (Buggenhout, Hamme, Lebbeke, Wichelen, Berlare, Dendermonde, Laarne, Wetteren en Zele) en geeft tips aan collega-bibliotheken.
IBL via de kastlijst
Frederik: “Binnen regioverband Dijk92 vonden we onze eigen manier om de kastlijst op te volgen. Net zoals bijvoorbeeld bibliotheek Bredene gebruikt Dendermonde de kastlijst al jaren voor aanwezige materialen die gereserveerd zijn. Sinds 2021 komen daar de materialen bij die binnen de regio gereserveerd zijn. Na inname gaan die meteen op transport naar de ophaalbib. Nu gebruiken we de kastlijst ook voor collectie-items die via IBL verzonden worden.”
![](/sites/default/files/styles/full_width/public/2023-02/bib%20volwassenenafdeling.jpg?itok=U-LeLFOk)
S.O.S.: hoe ontleen je een boek?
Frederik: “Materialen uit de collectie kunnen op verschillende manieren tot bij de leners geraken. Zij kunnen een boek of e-boek ontlenen uit de bib zelf of reserveren bij een andere bib uit de regio. Binnen onze regiobib is het ook mogelijk om materialen in een andere bib te halen: leners kunnen een boek bijvoorbeeld afhalen in Berlare, zonder daar een apart lidmaatschap af te sluiten. Als het boek niet beschikbaar is in de regio, kunnen ze online lid worden bij een andere bibliotheek om het daar uit te lenen.”
IBL staat niet apart, maar in het kader van de dienstverlening van de bib en het Dienstenmodel.
“Wanneer de catalogus van bib Dendermonde aangeeft dat een boek beschikbaar is, ziet de lener ook waar het beschikbaar is in de regio. Als het boek er niet is, krijgt de lener te zien dat het boek ‘niet bij ons maar wel in de regio’ aanwezig is. Dankzij ons regiotransport kunnen leners boeken overal uitlenen en inleveren binnen de regio.”
IBL binnen het dienstenmodel
Frederik: “Al voor het nieuwe IBL vonden we een snelle levering aan andere bibliotheken belangrijk, maar het oude systeem had zijn beperkingen. Via de website moesten leners eerst een digitaal formulier indienen. De ophaalbib moest het materiaal daarna opzoeken en aanvragen in Impala. De leverende bibliotheek moest het opnieuw opzoeken, bevestigen in Impala en uitlenen via Wise, waarna de ophaalbib nog heel wat stappen moest doorlopen voordat de lener het kon ophalen. Dat was omslachtig.”
“In het nieuwe IBL verloopt de behandeling van de aanvragen bijna even efficiënt als het regiotransport. Het enige verschil is dat het pakje bij IBL met de post verstuurd wordt. Ik heb ons volledige bibteam gevraagd om naar de webinars over het vernieuwde IBL te kijken. Ik vind dat heel belangrijk: IBL is een dienst die niet op zichzelf staat, maar past binnen het grotere geheel van het Dienstenmodel.”
Keep calm en check je kastlijst
Frederik: “De kastlijst is belangrijk: zo kunnen wij boeken meteen klaarleggen en leners snel bedienen. Alle bibliotheken binnen de regio hebben hetzelfde uitleenreglement. Die denkoefening was niet eenvoudig, maar wel nodig: om een vlot regiotransport mogelijk te maken, moeten de regels over uitlenen, innemen, verlengen en reserveren hetzelfde zijn. Enkel zo krijgen leners een correcte dienstverlening. Elke bib behoudt wel z’n eigen openingsuren.”
“IBL is eigenlijk bijna hetzelfde als ons regiotransport. Wij waren die kastlijst dus al gewoon, want ten tijde van het oude IBL hadden we de paklijst van Vubis al voor aanwezige materialen. We hebben de collega’s gevraagd om af en toe naar de kastlijst te kijken wanneer ze een frontshift hebben. Zij doen dat met plezier: wij behandelen de kastlijst ’s ochtends en op regelmatige tijdstippen wanneer de bib open is."
![](/sites/default/files/styles/full_width/public/2023-02/bib%20dendermonde-c%20Kurt%20Beyers.jpg?itok=nMd2SqRm)
“Binnen onze bib is er een werkgroepje om de IBL-aanvragen aan te pakken. In de praktijk loopt dat goed: ik volg op, maar grijp enkel in als er problemen zijn met bijvoorbeeld omlabelen. Iedereen is ondertussen met IBL bezig. Vroeger kon dat niet, omdat het proces te complex was. Nu is alles een stuk eenvoudiger. Als een IBL-pakje binnenkomt, wordt dat meteen naar de balie gebracht, ingenomen en klaargelegd voor de lener.”
Voor Dendermonde is de regiosamenwerking echt een meerwaarde. We hebben minder IBL-aanvragen, want we handelen veel af via de regio. Het is gemakkelijker voor onze leners om zich te bewegen in het netwerk van Dijk92: onze collectie rendeert veel meer.
“IBL vervolledigt de regiocollectie. Wat leners niet vinden in de regio, vinden ze wel via IBL. In totaal hebben wij 700.000 exemplaren in onze regio, dus vanuit onze regiobib komen er niet veel IBL-aanvragen. We hadden verwacht dat we zelf veel aanvragen op onze kastlijst zouden zien verschijnen, maar omdat we die later binnenkrijgen, kunnen we de balans tussen aanvragen en leveringen behouden."
![](/sites/default/files/styles/full_width/public/2023-02/Frederik%20Van%20Lerberghe%20Dendermonde.jpg?itok=qZZ0sNXB)
Het vernieuwde IBL werd in 2022 gelanceerd als onderdeel van het vernieuwingstraject bibliotheekdiensten. Lees meer over de verschillende deelprojecten.