Wie zoekt die vindt: een match tussen online zoekgedrag en content van de bib

Bibliotheken
08/07/24

Google, en andere zoekmachines, helpen het online publiek om antwoorden te vinden op hun vragen. Dankzij de inzichten uit online zoekgedrag, zorg je ervoor dat je diensten en collecties makkelijk te vinden zijn voor je doelgroep(en). Zo kan je jouw bibliotheek optimaal positioneren en helpt Google je om jouw (potentiële) publiek op de juiste pagina van je website te brengen. Zoekmachineoptimalisatie (=SEO) is het optimaliseren van je website(s) voor je bezoekers.

SEO-workshop

Om de vindbaarheid van de Bib in zoekmachines te vergroten, gaan we aan de slag met de inhoud die circuleert op de meer dan 300 bibliotheekwebsites. Op 2 juli brachten we hiervoor de leden van de productgroep bibliotheekwebsites samen met de experten van iO Digital, de externe partner die dit inhoudelijk SEO-traject vormgeeft. We matchten de online doelgroepen van de Bib met hun behoeftes op het vlak van inhoud en vroegen ons af of we hier al aan voldoen. We kregen een eerste blik op wat mensen typen in Google en wat dit ons leert. We stelden ons ook de vraag op welke van de bibwebsites - lokaal of het overkoepelende bibliotheek.be - de inhoud best een plek krijgt.

Het resultaat van de workshop was een wederzijdse uitwisseling van kennis, expertise en enthousiasme. Verschillende bibliotheekmedewerkers vuurden vragen af op de experts over de structuur van hun website, de zoekwoorden die ze gebruiken, hun doelpubliek en hoe ze inhoud kunnen maken die aansluit bij die doelgroep(en).

Inzichten, tips en strategieën

Als eerste resultaat delen we al enkele waardevolle inzichten, tips en strategieën:

  • Strips in de Bib? Veel mensen zijn online op zoek naar inspiratie en vaak zoeken ze naar strips. Ondanks onze expertise en uitgebreid aanbod, worden we bij dit soort vragen niet vaak gevonden.
  • ‘Een boek huren’ of toch beter ‘een boek lenen’? Gebruik die termen die mensen in Google gebruiken om een dienst op te zoeken, want zo pikt Google je sneller en beter op… en wordt je publiek sneller geholpen. 
  • Luister naar je publiek: Wordt je bib gevonden wanneer men zoekt naar diensten zoals ‘printen in de buurt’, ‘hulp bij het installeren van Itsme op mijn telefoon’ of ‘inspiratie e-boeken online’? Denk eens out of the box wanneer je zoekwoorden gebruikt op je webpagina.
  • Het nut van overzichtspagina’s. Een heldere en vlot leesbare structuur van je website is cruciaal om je publiek snel op weg te helpen. Het gebruik van overzichtspagina’s die doorlinken naar pagina’s met informatie over specifieke onderdelen of onderwerpen is een goede praktijk.

De komende maanden gaan we verder aan de slag met deze inzichten. Samen met bibmedewerkers uit de productgroep bibliotheekwebsites vertalen we de inzichten in praktische tools die alle bibliotheken kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een voorbeeld menustructuur of een SEO-woordenboek.

Welke woorden gebruiken, lijkt een detail maar het zijn belangrijke inzichten in hoe je doelgroep zoekt naar wat jij biedt.
Sara Van den Broeck (Openbare Bibliotheken Antwerpen)

Meer lezen?

In het innovatieproject ‘de Bib vinden via Google’ werken we rond 3 SEO-pijlers: technisch, content en autoriteit. Deze workshop kaderde in het onderdeel ‘content’. Alles over het project lees je op onze website.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrieven.

Deel dit artikel: