Samen veranderen: een leerschool

Bibliotheken
Podiumhuizen
20/12/22

We leven in een steeds veranderende wereld. Dit brengt nieuwe uitdagingen die vragen om uiteenlopende competenties binnen je organisatie. Tijdens de module ‘kennis en competenties’ van de Opleiding Digitaal Leiderschap in de Cultuursector, gingen we samen op zoek naar hoe je de aanwezige talenten kan detecteren en inzetten en hoe je nieuwe talenten kan ontwikkelen. 

Terugblik door: Vincent van Beek (DIVA), Bart Verschaeve (Bibliotheek Zonnebeke), Dieter Wijffels (Linc vzw) & Pieterjan Moeys (Muntpunt)

De 'stretch zone'

Peggy De Prins, hoogleraar aan de Antwerp Management School, focuste onder meer op wanneer we het meeste leren. Dat is niet in onze comfortzone, maar ook net niet in onze stresszone. Tussenin, in de 'strech zone' liggen de meeste leerkansen. Maar wat hebben we daarnaast concreet nodig om te leren? Er moet allereerst een basis zijn en leergoesting. Verder is er best ook voldoende tijd, ruimte & ondersteuning én een actieplan om de nodige leer- én oefenkansen te creëren. 

HR data zijn richtinggevend

Maar wat dan met de nog niet aanwezige talenten? Hoe trek je die aan en vooral, hoe houd je ze aan boord? Glenn Walschap, gespecialiseerd in de digitalisering van HR en personeelsbeleid, toonde ons vanuit zijn ervaring met de bedrijfssector hoe je met data meer inzicht kan verwerven in je personeelsbeleid en hoe dit helpt om tot onderbouwde beslissingen te komen. We zagen hoe digitale transformatie ons kan helpen bij het opsporen en behouden van digitale talenten en skills, maar dat het tegelijk geen doel op zich mag worden.

Naar een digitale mindset

Vanuit Schouwburg Kortrijk deelde Dries Van Robaeys, communicatie- en marketingverantwoordelijke en alumnus van deze opleiding,  een mooi praktijkvoorbeeld van change management en hoe je evolueert naar een digitale mindset. Zoals vele andere organisaties heeft het team van de schouwburg tijdens corona ingezet op livestreams en hun ondertussen bekende Schouwburgsessies. Waar de eerste digitale voorstelling nog door een externe partner werd verzorgd, doen ze dit intussen volledig in eigen beheer. De technische ploeg heeft een heel leertraject afgelegd, waar ze nu graag – en terecht – mee uitpakken. Ook CUBO, hun voordelig abonnement voor cultuurbouwers samen met Kunstencentrum Buda, betekende een uitdagend backofficeproces voor de collega’s. Durven experimenteren en zoveel mogelijk collega’s betrekken vormen zijn mantra.

Durven experimenteren levert op. Indirect komt uit het experiment UiTgezocht (rond datagestuurde marketing met Cultuurconnect en publiq), nu onze CUBO en het project Digitaal Podium voort.
Dries Van Robaeys, Schouwburg Kortrijk

Gedeeld leiderschap

Zo’n succesvol veranderingsproces komt niet vanzelf tot stand. Daan Sorgeloos en Katrien Nuyts van Ginkgo Consulting brachten ons het inzicht dat hier verschillende rollen voor nodig zijn, zoals de coach, de projectmanager en de spelverdeler. Hun onderzoek toont daarmee aan dat een team zelden functioneert met één leider en dat anno 2022 gedeeld leiderschap een must is! Een gevoel van gelijkwaardigheid en een gedeelde verantwoordelijkheid is daarvoor onontbeerlijk. En dit werkt enkel in een omgeving waar wederzijds vertrouwen centraal staat. Vertrouwen is dus de eerste stap naar een succesvol veranderingsproces.
 

Deel dit artikel: