Back on track: e-boekencampagne in treinstations

Bibliotheken
12/06/24

Na een geslaagde campagne in 2022, beslisten we de e-boekencampagne in 2023 te herhalen. We gingen aan de slag met dezelfde affiches, maar kozen bewust voor meer diverse steden en gemeenten. Zo testten we het effect van de campagne in kleinere steden en gemeenten die de e-boekendienst aanbieden. Daarnaast kozen we in 2023 voor een combinatie van papieren affiches en digitale schermen.

Dynamische beelden

In 2023 experimenteerden we met een dynamisch beeld op digitale infoschermen in grotere stations. Die schermen waren strategisch gekozen op plaatsen met meer passage en waren nog groter dan de papieren affiches. De keuze van de steden en gemeenten was vorig jaar ook breder en diverser dan in 2022: we testten op die manier ook het effect van de campagne in kleinere steden en gemeenten die de e-boekendienst aanbieden.

In juli schitterden de affiches in het station van Antwerpen-Centraal, Blankenberge, Brugge, Brussel-Centraal, Genk, Gent-Dampoort, Herentals, Knokke-Heist, Kortrijk, Lier, Mol, Oostende, Oudenaarde en Zottegem. In totaal spendeerden we voor de zomercampagne 5.238,40 euro. 

Tijdens de maand november kon je ze spotten in het station van Brussel-Zuid, Dendermonde, Eeklo, Gent-Sint-Pieters, Ieper, Leuven, Lichtervelde, Mechelen, Roeselare, Sint-Niklaas en Waregem. Voor de wintercampagne gaven we 5.726,04 euro uit.

Affiches

We gebruikten dezelfde affiches als vorig jaar. Zo zetten we in op herkenbaarheid. Ook in 2024 maken we gebruik van deze affiches. Daarnaast kunnen bibliotheken deze eveneens gebruiken om de campagne extra kracht bij te zetten.

Zomer-en winteraffiche e-boeken met als opschrift 'Lees altijd en overal de e-boeken van je bib. Kies uit duizenden titels voor een koffer vol leesplezier!"

Uitleencijfers & gebruikers

In 2023 steeg het gebruik van het e-boekenplatform over de hele lijn. We zien een stijging van maar liefst 40% in het aantal unieke gebruikers en ook een stijging van 35% wat het aantal uitleningen betreft. Deze stijging kan niet verklaard worden door de toename in aantal afnemende bibliotheken, die eerder beperkt was (+8 bibs). Het e-boekenplatform kende met andere woorden een toenemende bekendheid onder de bibliotheekgebruikers. We zien voor 2023, net zoals in de afgelopen jaren, ook dat gebruikers trouw blijven aan het platform (72% recurrente gebruikers).

Tijdens de zomervakantie merk je dat e-boeken populairder zijn. In juli zie je namelijk een mooie piek. Net zoals vorig jaar mogen we bijgevolg besluiten dat het zinvol is om in die periode promotie te maken voor het e-boekenplatform. In november ligt de piek iets lager, maar toch gaat de curve opnieuw omhoog richting december.

Grafiek

Zomercampagne & wintercampagne

Wanneer we kijken naar het aantal paginabezoeken op bibliotheek.be/eboeken springt de piek in juli meteen in het oog. Nadien blijven de bezoeken hoger dan in het voorjaar en blijft deze tendens ook in november. Hoewel er in november geen opvallende piek in gebruik is, verhoogden de campagnes dus wel de zichtbaarheid van het platform en hebben ze mensen ook effectief naar de dienst toegeleid.

Grafiek

Kijken we echter naar het aantal uitleningen of reservaties in november, dan merken we wel een opmerkelijke stijging ten opzichte van juli. Kan misschien verklaard worden doordat de landingspagina in de zomer vaak bezocht werd en gebruikers tijdens de tweede campagne in de winter pas in actie schoten. Dit is uiteraard enkel een assumptie.

Grafiek

Hoe vaak werd de QR-code gescand?

De code werd in totaal van juli tot eind oktober door 38 gebruikers gescand en zorgde voor 66 gestarte bezoekerssessies die naar bibliotheek.be leidden. In oktober waren er slechts 4 gebruikers die samen 7 sessies startten. Terwijl dat er in juli net iets meer waren en 15 unieke gebruikers 27 sessies startten.

Wanneer men de qr-code scande, kwam een derde van de gebruikers terecht op de landingspagina bibliotheek.be/eboeken, de rest kwam op andere pagina’s zoals hun Mijn Bibliotheek-profiel of op een zoekopdracht in de catalogus terecht.

Antwerpen was de plaats waar het meest werd gescand, zowel in juli als in oktober.

Conclusie: in 2024 opnieuw

Net zoals vorig jaar, plannen we ook dit jaar een nieuwe campagne. We pakken het wel net iets anders aan: we gaan voor een doorlopende campagne tijdens juli en augustus en focussen op infoborden met gedrukte affiches. De offerte valt deze week nog in onze brievenbus. Op basis daarvan kunnen we het aantal locaties en de looptijd per station bepalen.  

E-boeken zomeraffiche

Een affiche gespot in juli en of augustus? Deel je foto met eva.boels@cultuurconnect.be en wie weet verschijn je wel in de eerstvolgende nieuwsbrief. Wij zijn alvast benieuwd! 

Deel dit artikel:

Gerelateerde nieuwsberichten

  • 28/06/24
    Bibliotheken
    Digitale collecties

    Gamen en lezen: een succesformule?

    Mediawijsheid is een noodzakelijke vaardigheid in het huidige digitale tijdperk. Welke rol kan de bibliotheeksector opnemen inzake mediawijsheid en leesbevordering?
  • 30/04/24
    Bibliotheken
    Digitale collecties

    Gezocht: pilootbibliotheken voor interactieve kinderboeken

    Cultuurconnect duikt samen met BookaBooka en De Voorleeshoek in de wereld van interactieve kinderboeken. De twee nieuwe werkgroepen testen tot het najaar van 2025 het gebruik van deze digitale kinderboekendiensten uit. Hieronder maak je kennis met beide diensten en ontdek je hoe je je kandidaat stelt voor deze twee pilootprojecten.
  • 29/04/24
    Bibliotheken
    Digitale collecties

    Zomers promotiemateriaal voor de interactieve kinderboeken (Fundels)

    Met dit promotiemateriaal (beelden en voorbeeldteksten) laat je leners weten dat de digitale kinderboeken van Fundels ook in de zomer klaarstaan voor kleuters, eerste lezertjes en hun ouders.

Gerelateerde diensten

  • Bibliotheken
    Digitale collecties

    Digitale kranten & tijdschriften

    Digitale kranten en magazines voor bibleden, scholen en educatieve partners
  • Bibliotheken
    Digitale collecties

    Interactieve kinderboeken (Fundels)

    Interactieve prenten- en AVI-boeken met animatiefilmpjes en educatieve spelletjes
  • Bibliotheken
    Digitale collecties

    E-boekenplatform cloudLibrary

    Leners lenen en lezen digitaal boeken via de bib