Van een Digitale Week naar een digitaal jaar

beleid
bib
cc/gc
10
11/03/19
Deel dit artikel:
Thumbnail

13 edities van de Digitale Week waren goed voor meer dan 5000 activiteiten met maar liefst 50.000 deelnemers. We raakten thema’s aan als iedereen maker, e-democratie en lokaal digitaal. Ondertussen zijn technologie en nieuwe media een vaste waarde geworden in het dagelijkse leven van mensen. Deze onderwerpen spelen een steeds grotere rol in de werking van organisaties en lokale overheden.

Digitale cultuur integreren in je organisatie doe je niet in één week. Zoiets vraagt tijd en uitgebreide ondersteuning. En daarvoor willen de partners van Digitale Week zich graag engageren. We maken dan ook de omslag van een Digitale Week-campagne naar een structurele ondersteuning. In plaats van één week per jaar, kan je altijd bij ons terecht in de zoektocht naar de zin en onzin van technologie en digitale media in jouw organisatie. 

  • Voor inspiratie over digitale kunst- en cultuurbeleving kan je terecht bij Cultuurconnect. Tijdens de Uncovered inspiratiedagen denken we samen na over digitale kunst en cultuur in jouw cultuurhuis.

  • Mediawijs helpt je verder met mediawijze inzichten en inspiratie voor een mediawijs beleid met interessante e-inclusie praktijken.
  • LINC ondersteunt je met tools en trajecten om mensen wegwijs te maken in de informatiesamenleving en lanceert binnenkort een nieuw concept om je daarbij te helpen.

Er komt geen bovenlokale campagne meer voor de Digitale Week vanaf 2019. Wel kan je vanaf nu je zelf eigen digitale week, maand of jaar invullen. Je kan zelf een datum prikken, een thema kiezen en eventueel verder te bouwen op het bestaande communicatiemateriaal

Uncovered, de inspiratiesessies van Cultuurconnect

Met Uncovered ondersteunen we je het hele jaar door met inspiratiesessies rond nieuwe vormen van creativiteit, kunst en cultuur in combinatie met digitale technologie. We focussen op digitale innovatie binnen de cultuursector en zorgen we voor begeleiding op maat. Er zijn reeds veel cultuurhuizen, steden of regio's die samen met hun publiek deze nieuwe kunst- en cultuurbeleving onderzoeken en omarmen. Samen houden we de vinger aan de pols. Op verschillende manieren willen we ervoor zorgen dat jouw stad, gemeente of cultuurhuis voldoende knowhow in huis heeft om te experimenteren met digitale cultuurbeleving.

Bekijk alle Uncovered events

Beleidsmatig transformeren naar cultuurhuizen in een digitale wereld

Een innovatief beleid zet de deuren van jouw gemeente/stad open voor nieuwe vormen van cultuur, educatieve en artistieke beleving. Het is aan het cultuurbeleid om een gidsfunctie op te nemen. Als stad, gemeente of regio kan je beleidsmatig ruimte voorzien voor digitale kunst en cultuur door te investeren in plekken, mensen en middelen. Een lokaal en bovenlokaal cultuurbeleid kan een faciliterende rol opnemen om burgers te activeren, bewust, kritisch en creatief te laten omgaan met technologie.

Bibliotheken, cultuur- en gemeenschapscentra zijn ideale plaatsen waar inwoners kunnen kennismaken met de mogelijkheden van technologie. Om die rol op te nemen, kan het cultuurbeleid medewerkers faciliteren door te investeren in kennis en tijd. De sleutel is ervoor zorgen dat medewerkers de tijd vrij krijgen voor onze Uncovered inspiratiesessies, zodat ze deze kennis lokaal kunnen toepassen. Zo zorg je ervoor dat medewerkers alles in handen hebben om in te zetten op digitale cultuureducatie, digitale publiekswerking, programmeren van digitale cultuur en kunst, ...
 

Auteur
Thumbnail

Ianthe De Boeck

Digital marketeer