Nieuwe Bibliotheekwebsites en Bibliotheeksysteem lanceerden succesvol

beleid
bib
10
21/02/19
Deel dit artikel:
Thumbnail

Er breken boeiende tijden aan voor de basisinfrastructuur van jouw bibliotheek. De eerste Bibliotheekwebsites lanceerden succesvol en de eerste bibliotheken namen het nieuwe Bibliotheeksysteem in gebruik. De positieve reacties vloeien binnen!

De nieuwe Bibliotheekwebsites en het nieuwe Bibliotheeksysteem maken samen met Open Vlacc catalografie deel uit van de digitale basisinfrastructuur voor openbare bibliotheken. De nieuwe Bibliotheekwebsites gingen live in Vlaams-Brabant en fusiegemeenten en werden alvast gesmaakt door de bibliotheekbezoekers. Vanaf midden maart zullen alle bibliotheekwebsites in Vlaanderen en Brussel gelanceerd zijn. De bibliotheekmedewerkers hebben hun websites zelf klaargestoomd en leerden de kneepjes van het vak in onze opleidingen.

We zijn heel blij dat de nieuwe websites eindelijk getoond kunnen worden. Leners zijn lovend over de layout en kunnen er goed mee overweg! - Bibliotheek Rotselaar

Tegelijk werken we aan een vervanging van de onderliggende software van elke bibliotheek. Begin 2018 namen we de Provinciale Bibliotheeksystemen over en startten we de implementatie van één Bibliotheeksysteem. De data uit Open Vlacc werd succesvol aangesloten, de eerste migratiegolf is gestart in Limburg, drie bibliotheken werken alvast succesvol met het nieuwe systeem, 28 andere Limburgse bibliotheken volgen eind maart. Het is een project van lange adem: in 2022 zullen alle bibliotheken aangesloten zijn op het nieuwe systeem.
 

Hier in Bree zijn we alvast heel blij met de nieuwe bibliotheekwebsite en -systeem. Alles valt op zijn plaats en vormt stilaan één geheel. Veel losse spaghettisliertjes zijn al verdwenen en vervangen door een sterke bundel van diensten. - Annemie Arras, bibliothecaris Bibliotheek Bree
Thumbnail

Enkele voordelen van de nieuwe Bibliotheekwebsites:

  • De drie aparte websites - catalogus, Mijn Bibliotheek en bibliotheekwebsites - komen samen in één geïntegreerde website. Eén plek waar jouw bibliotheekgebruiker terecht kan voor alle bibliotheekinformatie.
  • Lijsten maken en beheren verloopt een stuk vlotter nu de functionaliteit niet meer van de ene naar de andere website moeten navigeren.
  • Zoeksuggesties en filters werden gemoderniseerd en werken zoals gebruikers gewend zijn op webshops.
  • De nieuwe bibliotheekwebsites zijn toegankelijk en gebruiksvriendelijk op alle toestellen, zowel op smartphone, tablet als op desktop.
  • De Bibliotheekwebsites maken deel uit van een netwerk van bibliotheken. Inhoud, media en bibliotheeklijsten kunnen gedeeld worden onder bibliotheken.
  • Er werd gewerkt aan een goede zoekmachine optimalisatie (SEO) in functie van promotie en vindbaarheid van de websites.
  • Het reserveren uit de catalogus werd eenvoudiger. We namen keuzestress weg door de veelheid aan reserveerknoppen te vervangen door een gebruiksvriendelijke stap voor stap reserveerflow

 

Thumbnail

Enkele voordelen van het nieuwe Bibliotheeksysteem:

  • Heel wat werkprocessen achter de schermen van de bibliotheek worden eenvoudiger en efficiënter:
    • Overzichtelijke afhandeling van reserveringen, mails en brieven naar leners.
    • Het bibliotheeksysteem integreert de titelbeschrijvingen uit Open Vlacc in jouw catalogus en suggereert de plaatsing van een nieuwe exemplaar in jouw bibliotheek.
    • Het bibliotheeksysteem selecteert en suggereert de beschikbare abonnementen bij het inschrijven van een nieuwe lener.
    • Het beheer en ontvangen van tijdschriftabonnementen en bestellingen wordt eenvoudiger.
    • Je kan voor een collectiedeel het plaatskenmerk en/of de kast in één beweging aanpassen. Handig bij een verhuis of reorganisatie.
    • Materialen worden automatisch afgeschreven wanneer de nota materiaalvergoeding wordt betaald.
  • De interactie met de lener wordt vlotter en hedendaagser:
    • Items die net zijn ingeleverd kunnen de status “Net binnen” krijgen. Zo weet de volgende geïnteresseerde lener dat die nog niet in het rek moet gaan kijken.
    • Je kan als lener opgeven als je bij de balie of aan de zelfuitleenautomaat graag verwittigd wordt als je iets leent dat je al eens eerder leende.
    • Je kan een betaling uitstellen naar een latere datum.Tot deze datum wordt de lener niet geblokkeerd en verschijnt de boodschap dat er nog een openstaand bedrag is voor deze lener niet meer in Wise of aan de zelfuitleen.
    • Is je lener zijn bibliotheekpas kwijt? Geen probleem, je kan die vlot blokkeren. Vindt de gebruiker zijn pas later terug, dan kan je die opnieuw activeren.
  • Door het aansluiten op een gemeenschappelijk systeem speelt een schaalvoordeel:
    • Het systeem wordt stabieler, en kan efficiënter en goedkoper worden beheerd.
    • Vernieuwingen kunnen sneller worden uitgerold. Er staan heel wat vernieuwingsprojecten op stapel komende jaren.
    • Bibliotheken die dat wensen kunnen veel nauwer gaan samenwerken, zowel voor als achter de schermen.
Thumbnail