2 zomerse literatuurtips over gebruikersgerichte communicatie

cc/gc
6
27/06/2018
Deel dit artikel:
Illustraties van de cultuurgebruikers uit het kennisdossier

Doe een goed woordje voor al je cultuurgebruikers

Communicatie start momenteel nog vaak vanuit de interne vooropgestelde doelen van cultuurhuizen. Maar wat gebeurt er wanneer we de rollen omdraaien en de cultuurgebruiker centraal stellen? Hoe kan je in je communicatie de klemtoon verleggen van je eigen aanbod, product en evenement naar wat de gebruiker verwacht? Zoek een plekje in de schaduw, nip van een koel drankje en neem een frisse duik in deze zomerse literatuur over gebruikersgerichte communicatie. 

1. Dossier | Hoe je met inlevingsvermogen je publiek kan verbreden

Op basis van een grootschalig marktonderzoek dat de manier waarop mensen cultuur beleven in kaart bracht, identificeerde het onderzoeksbureau Morris Haygreaves McIntyre 8 verschillende types ‘publiek’ van kunst en cultuur (Culture Segments). In dit dossier vind je een overzicht van de verschillende soorten cultuurgebruikers, wie ze zijn, wat ze doen en wat ze nodig hebben op vlak van communicatie. 

Hoe gebruik je dit kennisdossier?

  • Neem het dossier en dus je publiek mee naar brainstorms en meetings. Zo help je jezelf ook rekening houden met de verwachtingen van het publiek verwacht.
  • Hou een specifieke cultuurgebruiker in het achterhoofd wanneer je omkaderende activiteiten plant. Komt hij eerder voor het gezellig samenzijn? Organiseer een meet and greet aan de bar na de show. Heeft zij een sterke eigen mening? Regel een Q&A na de show met de artiesten. Heeft hij nood aan een tot in de puntjes geplande avond? Voorzie een 'restaurant + ticket' deal. 
  • Leg in alle facetten van de communicatie - brochure, nieuwsbrief of sociale media - de klemtoon op de dingen die je publiek wil weten. Hou een lijst bij van woorden die ze graag horen (die vind je kant-en-klaar in het document) en zoek uit hoe en waar je hen kan bereiken. 

Download het dossier: pdf bestandWhitepaper - Creatief aan de slag met cultuurgebruikers.pdf (1.7 MB)

 

2. Dossier | Hoe persona’s, customer journeys en segmenten je kunnen helpen

Vraag aan honderd marketeers wat dé communicatietrend van 2018 wordt en de kans is groot dat meer dan de helft antwoordt: personalisatie. Door een overdaad aan informatie en prikkels die we allen moeten verwerken, is het besef gegroeid dat we ons publiek gerichter moeten benaderen: een relevant aanbod, een persoonlijke aanspreking, het in kaart brengen van hun aspiraties, maar ook van hun drempels…

In onderstaand dossier vind je een handig overzicht van enkele nuttige of veelvoorkomende segmentatietechnieken die je kunnen helpen om gerichter en op maat van je publiek te communiceren. Je krijgt inzicht in het belang van segmentatie, je ontdekt verschillende modellen en methodieken, en je leest hoe persona’s je kunnen helpen in je communicatiestrategie. Dit overzicht is niet exhaustief, maar wil vooral inspiratie bieden aan specialisten in cultuur- en vrijetijdscommunicatie om zelf aan de slag te gaan. 

Download het dossier: pdf bestandWhitepaper - Hoe persona’s, customer journeys en segmenten je kunnen helpen.pdf (3.14 MB)

Uit ons UiTgezocht-project rond datagestuurde marketing leerden we dat gebruikersdenken communicatiemedewerkers van cultuurorganisaties aanzet om bewuster na te denken over de eindgebruiker wanneer ze iets vertellen. Doe dus in je communicatie een goed woordje voor alle soorten cultuurgebruikers, op maat van diens wensen en behoeften. Zo wordt het verhaal van je cultuurhuis binnenkort nóg meer en liever gelezen.

Auteur

Ianthe De Boeck

Digital marketeer