Wat is de meerwaarde van virtual & augmented reality? 4 antwoorden

beleid
bib
cc/gc
9
22/11/18
Deel dit artikel:

Onze inspiratiedag Mixed Reality Uncovered was de start van een denkoefening over een ‘nieuwe’ realiteit. Met een 100-tal cultuurcentra, bibliotheken artiesten en onderzoekers gingen we op zoek naar de mogelijkheden. Wat zeker is: mixed reality is in opmars. Er wordt heel wat geïnvesteerd om deze technologie te optimaliseren en beschikbaar te maken voor de grote massa. Conclusie? Tijd om er als cultuursector mee over na te denken ...

Joris vertelde over de historiek van virtual en augmented reality en gaf heel wat inspirerende voorbeelden uit kunst en cultuur. Welke meerwaarde biedt mixed reality? 4 antwoorden:

Thumbnail

1. Empathy machine

Los van plaats en tijd kan virtual reality je katapulteren naar andere leefwerelden. Met deze technologie verplaats je je letterlijk in de schoenen van anderen. Noem het zowaar een ‘empathy machine’. Er zijn heel wat mixed reality-ervaringen over moeilijke problematieken, die de ‘ver-van-mijn-bedshow’ doorbreken en broodnodige empathie opwekken. In de artistieke VR-installatie Displaced Witness ervaar je bijvoorbeeld hoe het is om te ‘stranden’ in een vluchtelingenkamp op Lesbos. In Notes On Blindness kruip je in de huid van een blinde persoon,in 360°-video met geluid. 

2. Artistieke verkenning van technologie

De technologie opent nieuwe mogelijkheden voor de creativiteit van artiesten en makers van vandaag. Hun canvas verandert van 2D naar 3D, 4D … Jouw cultuurhuis kan VR-kunst een podium geven door de match te maken tussen artiesten, technologie-experten en publiek. Je kan bijvoorbeeld je eigen infrastructuur laten ontdekken door VR-ervaringen met een artist in residence. In samenwerking met VRT Sandbox toont het cultuurcentrum De Grote Post momenteel een 360°-theaterervaring voor het publiek in de inkomhal. Vier residenten maakten hiervoor speciaal een korte creatie met een 360°-camera. Om VR-artiesten uit heel de wereld te leren kennen kan je terecht op Radiance, een platform met een kwalitatieve database aan VR-artiesten.

3 mensen testen de VR installatie in de Grote Post

Als cultuurplek kan je deze nieuwe technologie zichtbaar maken voor een publiek. Zo stimuleer je nieuwe mogelijkheden en creativiteit in jouw cultuurhuis, je geeft het publiek vaardigheden en een netwerk van makers, hackers, onderzoekers … En wie weet creëer je zelfs een sterke community van ambassadeurs. Met de Tiltbrush bijvoorbeeld kunnen mensen zelf heel makkelijk en intuïtief 3D-sculpturen maken.

3. Interactie & participatie zoals je die nog niet eerder meemaakte

VR en AR bieden de mogelijkheid om interactieve ervaringen te creëren. De inbreng van een publiek is onmisbaar. Augmented en virtual reality bestaan niet zonder participatie van de kijker. Deze kiest bijvoorbeeld de kant naar waar hij kijkt, hoe de verhaallijnen evolueren, ... .

4. Een jong publiek aanspreken

Hoe kunnen we klassiekers als Shakespeare of de mythologie van Antigone vertalen naar de wereld van vandaag? Of de historie achter cultureel erfgoed brengen op een toegankelijke manier? En ervoor zorgen dat jongeren de schoonheid en relevantie van deze verhalen meekrijgen? Mixed reality kan de ervaring helemaal in de leefwereld van jongeren trekken door een extra laag op hun eigen realiteit te leggen.

Hoe kan je er als cultuurhuis of bib mee aan de slag?

Er zijn heel wat onderzoeksinstellingen, scholen en organisaties bezig met mixed reality. De lokale cultuursector is voor hen, zeker in Vlaanderen, een interessant netwerk om op een laagdrempelige manier mensen vertrouwd te maken met de technologie, haar toepassingen en toekomstmogelijkheden. Zo bracht Rani Van Schoors (UGent) in kaart welke relevante mixed reality-formats er zijn voor de bibsector.

Zit je zelf met een idee en heb je niet de juiste contacten? Laat het ons weten, dan zoeken wij mee naar de juiste organisatie om jou te helpen. Hiermee is het startschot gegeven! Wat kan mixed reality betekenen voor jouw publiek? Experimenteer erop los, en hou ons op de hoogte via hannes.vanhaverbeke@cultuurconnect.be.

Auteur
Thumbnail

Ianthe De Boeck

Digital marketeer